تبلیغات
فنی و تخصصی - خودرو دودیفرانسیل چیست:
 
فنی و تخصصی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : آزاد ساعدپناه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مقدمه:
خودرو دودیفرانسیل چیست – پلس خلاص کن چیست- دنده کمک چیست و چگونه باید از آن
استفاده کرد-وینچ چیست و چگونه کار میکند– خودرو های دودیفرانسیل موجود در بازار کدامند و
قیمت آنها چقدر است و .... سئوالات دیگری که پاسخ بعضی از آنها را بشرح ذیل جهت اطلاع با
ذکر منابع آن آورده ام :
جیپ پدر اتومبیل های دو دیفرانسیل:
چه عاملی انگیزه ساخت خودروهای دو دیفرانسیل شد؟
بود : (Wallis) MB اولین نمونه جیپی که به تولید انبوه رسید ویلیز ام.بی
می توان گفت ایده اصلی ساخت خودروهای دو دیفرانسیل از ذهن فرماندهان نظامی در جنگ جهانی
اول تراوش کرد، جایی که انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز می
ایستادند و گاهی جان خود را از دست می دادند. رساندن آذوقه و مهمات به دلیل دشواری مسیر،
بسیار مشکل بود و انتقال مجروحان و رساندن کمک به آن ها در مدت زمان کم از آن دشوارتر و این
ها همه نیاز به یک وسیله نقلیه چندمنظوره را بیشتر می کرد.
وسیله ای که از ابتدا هم به همین نام شناخته میشد (اتومبیل چندمنظوره) و بعدها هم به همین دلیل
جیپ نام گرفت که در اصل پدر اتومبیل های دو دیفرانسیل امروزیست.
و در اثر تلفظ (P.G) به معنای چندمنظوره که به اختصار General Purpose نام جیپ از کلمه
بدل شد گرفته شده است. Jeep زیاد به

شایان ذکر است که خودرو ویلیز ام.بی در سال 1320 همراه نیروهای مهاجم متفقین به ایران وارد
شد و هنوز هم بعضی از نمونه های اولیه آن در روستاها و نقاط دورافتاده کشور در حال کار هستند.
(نویسنده نورالدین هاشمی – کویرهای ایران)
خودرو دو دیفرانسیل چیست؟ تفاوت آن با خودروهای تک دیفرانسیل چیست و
چگونه کار میکند؟
در خودروهای معمولی یا تک دیفرانسیل نیروی تولید شده توسط موتور اتومبیل فقط به چرخ های
عقب یا چرخ های جلوی اتومبیل منتقل می شود که این امر باعث دوران یافتن دو چرخ عقب یا
جلوی اتومبیل و درنهایت به حرکت درآمدن اتومبیل می شود که در اتومبیل های دیفرانسیل عقب،
چرخ های عقب، چرخ های گردنده اتومبیل و در ماشین های دیفرانسیل جلو، چرخ های جلو، چرخ
های گردنده یا جلوبرنده اتومبیل می باشند.
در اتومبیل های دو دیفرانسیل، موضوع به شکل دیگری است، به دلیل وجود دو دیفرانسیل در
خودرو، نیروی موتور در حالت عادی به چرخ های عقب انتقال می یابد و در شرایطی که قصد
نیروی ،H حرکت در مناطق ناهموار را داشته باشید، با قرار دادن اهرم دنده کمک در وضعیت 4
موتور توأما به چرخ های عقب و جلو منتقل می شود. درواقع خودرو به صورت چهار چرخ گردنده
تبدیل می شود و قابلیت عبور از مکان های صعب العبور و ناهموار را پیدا می کند.
یادآور می شود که این توضیح مربوط به ساده ترین اتومبیل های دو دیفرانسیل است، حال آن که
اتومبیل هایی هستند که دائما با چهار چرخ گردنده حرکت می کنند.
٢
در شرح تفاوت خودروهای دو دیفرانسیل با خودروهای تک دیفرانسیل، از دنده
کمک نام بردیم. دنده کمک چیست؟ و چه عملی را انجام می دهد؟
در تمام اتومبیل های دو دیفرانسیل و اغلب انواع جدید آن اهرمی کوچک تر از دنده در کنار دنده
اصلی خودرو قرار دارد که به آن دنده کمک می گویند. بر روی این اهرم چهار علامت به شکل زیر
.2H ،N ،4H ،4L : موجود است
2: وقتی اهرم دنده در این وضعیت قرار می گیرد، نیروی تولید شده موتور فقط به چرخ های عقب H
انتقال می یابد و درواقع حرکت اتومبیل مانند یک اتومبیل معمولی و تک دیفرانسیل است.
4: زمانی که دنده در این حالت قرار گیرد، نیروی موتور به هر چهار چرخ انتقال یافته و درواقع H
اتومبیل در حالت دو دیفرانسیل است. از این حالت معمولا برای عبور از مسیرهای برفی، گلی و یا
موانع نه چندان دشوار (بسته به نوع خودرو و قدرت آن) و یا بالا رفتن شیب ها استفاده می شود.
4: این حالت از دنده کمک، کمک سنگین هم نامیده می شود. پرقدرت ترین حالت نیروی L
خروجی از گیربکس است و از آن برای عبور از موانع دشوار، بالا رفتن یا پایین آمدن از شیب های تند
نیز استفاده می شود.
در اینجا ذکر چند نکته ضروری است:
1) در اتومبیل هایی که مجهز به پلوس خلاص کن هستند، (وسیله ای که در مرکز چرخ های جلو
دارد.) هنگام استفاده از دنده کمک باید ضامن آن Lock و قفل Free نصب شده و دو حالت آزاد
قرار گیرد. Lock در وضعیت قفل

2) با دنده کمک سبک می توان تا حداکثر 60 کیلومتر در ساعت رانندگی کرد، ولی وقتی دنده
قرار دارد نباید با سرعتی بیشتر از 10 کیلومتر حرکت کرد.علامت های L کمک در موقعیت 4
در کنار اعداد 2و 4 بر روی دنده کمک نصب شده، حروف اول L و H اختصاری که به صورت
به معنای سرعت کمتر و LOW به معنای سرعت بیشتر و طبیعتا قدرت کمتر و HIGH کلمات
قدرت بیشتر است. اعداد 2 و 4 هم نشانه این نکته است که در وضعیت 2، فقط دو چرخ عقب از
موتور نیرو می گیرند و در حالت 4 نیرو به چهار چرخ منتقل می شود.(نویسنده نورالدین هاشمی-
همشهری آنلاین)
وینچ و نحوه کارکرد آن:
وینچ وسیله ای است که از یک قرقره، کابل بسته شده بر روی آن به همراه قلاب مربوطه و یک
گیربکس تشکیل شده است و این سیستم در سه نوع مختلف برقی، هیدرولیک و گاردانی می باشد.

در نوع برقی، به وسایل پیش گفته یک الکتروموتور هم اضافه شده که نیروی گرداننده این سیستم را
تأمین می کند.
در نوع هیدرولیک، این نیرو توسط پمپ هیدرولیکی، که حرکت خود را از گیربکس کمک یا هرزه
گرد متصل به آن می گیرد، ایجاد شده که باعث به حرکت درآوردن وینچ می گردد.
نوع گاردانی وینچ نیروی خود را، همان طور که از نامش پیداست، توسط یک گاردان که از طرفی
متصل به گیربکس کمک است تأمین می کند. و لازم به ذکر است که از دو نوع دیگر بسیار پرقدرت
تر است اما فقط تا وقتی که موتور اتومبیل روشن باشد قابل استفاده است . مثلا اگر اتومبیلی هنگام
عبور از عرض رودخانه از حرکت بازماند و به دلیل تماس آب با سیستم برق اتومبیل، موتور آن
خاموش شود، وینچ گاردانی و هیدرولیک بلااستفاده می شوند و این یکی از مزیت های وینچ برقی
نسبت به دو برادر قدیمی ترش است.
چگونه می توان، با وینچ کار کرد؟
ساده ترین راهی که وینچ به کمک اتومبیلی که بنا به دلایلی مانند چاله عمیق، زمین گلی یا باتلاقی
و... از حرکت بازمانده می آید، حالتی است که پس از اتصال کنترل وینچ به محل مربوط، به وسیله
اهرمی که در کنار وینچ قرار گرفته آن را آزاد کرده و می توانیم کابل آن را باز کنیم و سر قلاب کابل
را به اتومبیل دیگر و یا درختی که توان تحمل نیروی وارده را داشته باشد، و یا میله ای مناسب که در
زمین فرورفته باشد ببندیم.
سپس اهرم وینچ را در حالت قفل گذاشته و پس از خلاص کردن دنده خودرو، وینچ را روشن کنیم تا
کابل آن توسط نیروی وینچ جمع گردد.
در این حالت خواهیم دید که اتومبیل از مکانی که در آن گیر افتاده بود به آهستگی بیرون آمده و بعد
از آن می تواند بدون کمک وینچ ادامه مسیر بدهد.

بعضی اوقات از وینچ برای کشیدن خودروی دیگری که در جایی گیر کرده به همین روش استفاده
می شود با این تفاوت که سر کابل وینچ به اتومبیل گیر افتاده متصل شده و پس از روشن شدن وینچ
اتومبیل به سمت وینچ حرکت خواهد کرد و در نتیجه از مانع عبور خواهد کرد .
در ذیل قیمت برخی از خودرو هایی صفر کیلومتر وارداتی و تولید داخل که برای طبیعت گردی
مناسب هستند به صورت نمونه آورده شده است :
7 هشت سیلندر 4700 سی سی قیمت 128 میلیون تومان (خودرویی xr تویوتا لندکروز مدل 2009
به معنای واقعی آفرود که می تواند از در و دیوار بالا برود )
شش سیلندر 4000 سی سی قیمت 87 میلیون تومان x8s.spl پرادو مدل 20097
شش سیلندرقیمت حدود 16.5 میلیون تومان ( ارزانترین clv پاژن تولیدی شرکت مرتب مدل
خودرو دودیفرانسیل تولید داخل)
خودرو 128 میلیونی ولی خودروهای معمولی و متوسط موجود در بازار مثل توسان یا سوزوکی ایران
خودرو هم چیزی حدود 40 میلیون تومان قیمت دارند. البته می توان از انواع قدیمی خودروهای
دست دوم موجود در بازار با قیمت های بسیار پایین تر استفاده نمود. ولی چه تضمینی وجود دارد که
آدم را تو کوه و مناطق دور افتاده گرفتار نکند !





نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
دوشنبه 2 آبان 1390
آزاد ساعدپناه